AA Gent of spelers in de pers m.b.t. de bekerfinale

Tijdelijk forum voor alles omtrent de bekerfinale op zaterdag 15 mei 2010
HannesGent

Bericht door HannesGent » vr 16 mei 2008 11:20

tuuveneire schreef:schrijft maar al op: ruiz --> anderlecht
Zo dacht ik ook over na het lezen van die artiekl :(
Johan Cruyff schreef:“Voetbal is simpel, het is eerder moeilijk om simpel te voetballen"

Boirke
Contacteer:

Bericht door Boirke » vr 16 mei 2008 13:02

Bancontact/Mister Cash niet beschikbaar zondagnacht
Het netwerk en de systemen van Atos Worldline, het voormalige Banksys, zullen tijdelijk niet beschikbaar zijn op zondagnacht en maandagochtend, 19 mei van 00.15u tot 04.15u. Op dat moment zal een upgrade van het elektronische betaalsysteem uitgevoerd worden, aldus Atos.

Atos Worldline wil er de nachtelijke consumenten op wijzen dat elektronische online betaaltransacties zoals geldopnamen of betalingen met Bancontact/Mister Cash niet beschikbaar zullen zijn.

Deze upgrade-acties, die op regelmatige basis door Atos Worldline worden gepland, hebben tot doel de continuïteit van de service te verzekeren, een optimale werking te garanderen en het serviceniveau permanent te verbeteren. (belga/adv)

Voor degene die geld willen afhalen tijdens het Gents feestje.... Haal vroeg genoeg af !
Iedereen welkom over gesprekje over KAA gent, en over grafische wereld

ichmwa

Bericht door ichmwa » vr 16 mei 2008 13:24

:eek:

Goed dat je dit zegt!
Bij Kenny Bossier is da wel gelukt

wollem

Bericht door wollem » vr 16 mei 2008 13:28

ichmwa schreef::eek:

Goed dat je dit zegt!
². Zou daar anders wel eens een heel droge bedoening kunnen worden :)
25/04/2009

ernie

Bericht door ernie » vr 16 mei 2008 13:31

wollem schreef:
ichmwa schreef::eek:

Goed dat je dit zegt!
². Zou daar anders wel eens een heel droge bedoening kunnen worden :)
Als ge van plan waart om af te halen ging ge waarschijnlijk toch niets meer hebben! tis zondag, banken zijn niet open, geld wordt niet herladen, gevolg, automaten leeg! geen geld meer! geen drank meer
Heineken is like sex in a canoe: "Fucking close to water!"

Go SK Erembodegem!

ichmwa

Bericht door ichmwa » vr 16 mei 2008 13:33

mwa, kzou smorgens aan't station afgehaald hebben...

ernie

Bericht door ernie » vr 16 mei 2008 13:39

ichmwa schreef:mwa, kzou smorgens aan't station afgehaald hebben...
Das daar plat gesmeten ze! mss daar wel nog aan de Fortis naar de lichten van Charles de Kerckhovelaan toe.

Go SK Erembodegem!

ichmwa

Bericht door ichmwa » vr 16 mei 2008 13:40

station in wetteren :D

ernie

Bericht door ernie » vr 16 mei 2008 13:42

ichmwa schreef:station in wetteren :D
Ahje, tis daar ook een station :lol: 8)

Go SK Erembodegem!

Boirke
Contacteer:

Bericht door Boirke » vr 16 mei 2008 13:44

ichmwa schreef:station in wetteren :D
2

Boirke
Contacteer:

Bericht door Boirke » vr 16 mei 2008 14:05

Meer dan een troostprijs
Nog één match heeft het seizoen 2007-2008 in petto. Zondag knokken AA Gent en Anderlecht om de Beker van België. Voor beide ploegen is het een tijd geleden dat ze in het Koning Bouwdewijn stonden.

Anderlecht won de beker voor het laatst in 1994. (foto belga)
Anderlecht is de ploeg in België met de meeste titels. De beker lag de Brusselaars echter nooit zo goed. Het is dan ook geleden van 1997 dat Anderlecht de finale speelde (4-2 verlies tegen Germinal Ekeren). Voor de laatste bekerwinst moeten we nog drie jaar verder teruggaan. Toen werd Club Brugge opzij gezet (2-0).

Voor het bestuur van Anderlecht was het behalen van de tweede plaats en het ticket voor de voorronde van de Champions League de belangrijkste opdracht, uit de spelerskern kwamen echter andere geluiden. Zij willen hun prijzenkast vullen met een beker.

Zo liet Goor verstaan dat een beker zijn carrière nog wat extra glans kan geven. "Ik speelde UEFA-beker en Champions Leaguevoetbal, werd verschillende keren kampioen met Anderlecht, maar een beker heb ik nog niet kunnen behalen." Ook Polak, Gillet en Frutos benadrukten hoe belangrijk zij de beker wel vinden. Voor hen is het zeker geen troostprijs.

ZOALS IN 1984?

In Gent spreken ze ook niet over een troostprijs. De Buffalo's snakken al jaren naar een succes. De laatste keer dat er een trofee in de prijzenkast mocht worden gezet was in 1984. Toen klopten de Buffalo's als underdog een weliswaar door het omkoopschandaal (Waterschei) verzwakt Standard met 2-0 in de bekerfinale.

Gent overleefde een 5-1-nederlaag tegen Kortrijk. (foto belga)
Ook nu is Gent de underdog. De Buffalo's hebben er een wisselvallig seizoen opzitten. Zelfs het bekeravontuur kende up's en downs. Zo verloren Ruiz en co met 5-1 in Kortrijk, maar werd de schade in de terugmatch gerepareerd: 4-0.

Toch is de druk groot. Gent begon het seizoen met veel ambitie en leek die aanvankelijk te gaan waarmaken. Na een sterke start viel de ploeg echter terug. De uiteindelijke zesde plaats voldoet niet aan de verwachtingen. Zo bepaalt de bekerfinale of het een goed of slecht seizoen gaat worden.

BOUSSOUFA OF RUIZ?

Sollied en Jacobs laten hun elftallen op een gelijkaardige manier voetballen, met drie aanvallers en een driehoek op het middenveld. Frutos en Foley zijn de targetmannen met dienst, Olufade en Vlcek de koele killers, maar voor het verschil te maken rekenen beide ploegen op hun linksbuiten.

Boussoufa en Ruiz kunnen het verschil maken. (foto belga)
Ruiz is de ontdekking van het seizoen. Met zijn lichte baltoets, onnavolgbare dribbels en gouden linker doet de Costa Ricaan elke verdediging pijn. Afwachten hoe Wasilewski het er van afbrengt tegen het Gentse goudhaantje.

Aan de overkant beschikt Anderlecht over een al even lichtvoetige voetballer. Boussoufa speelt sinds de winterstop op een erg hoog niveau. De Marokkaan strooit met assists en dreef menig verdediger tot wanhoop.

Om Ruiz en Boussoufa echter in stelling te brengen, moet hun ploeg het middenveld beheersen. Daar zal dan ook de felste strijd gevoerd worden. Met Azofeifa, Maric en Fadiga beschikt Sollied over een stevig trio, maar Polak-Biglia-Gillet is sinds januari de beste driehoek in België. Afwachten of die zondag een prijs oplevert.

buffalogirl8

Bericht door buffalogirl8 » vr 16 mei 2008 22:11

"VAN GRIJZE MUIS NAAR LEVENDE CLUB"
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De beker kan de eerste prijs worden
voor Ivan De Witte als voorzitter van
AA Gent. "Twee dagen vooraf ben ik al
gespannen", zegt De Witte. "Terwijl dat
anders maar drie uur voor de match is."

"Gent was een paar jaar geleden een
verliezende club met 900 miljoen frank
schulden. Dat we nu in de bekerfinale
staan, is een signaal dat Gent aan het
komen is. We nestelen ons stilaan tus-
sen de topclubs. Deze finale compen-
seert ook de 6e plek in de eindstand."

"Het was een goeie beslissing om Sol-
lied aan te trekken. Van grijze muis is
Gent uitgegroeid tot een levende club."

"GENTENAARS HUNKEREN NAAR EEN PRIJS"
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De interesse vanuit Gent om de finale
bij te wonen, was groot. "In vier dagen
hebben we 20.000 tickets verkocht. Dat
is onwaarschijnlijk", vindt De Witte.

"Er zal - ook bij een nederlaag - een
groot feest zijn op het Sint-Pieters-
plein in Gent. Ik verwacht daar toch
zo'n 10.000 mensen. Hoe dat komt? Het
is 24 jaar geleden dat Gent nog eens op
een podium stond. De Gentenaars hunke-
ren naar een prijs en een voetbalclub
waar ze trots op kunnen zijn."

"Deze episode van heropbouw moet eindi-
gen met de bouw van een nieuw stadion.
Dan kan iedereen achter AA Gent staan."
Buffalo Forever!

Alexandre
Contacteer:

Bericht door Alexandre » za 17 mei 2008 9:47

Ruiz: 'Geen twee zonder drie'
Bryan Ruiz

Als Anderlecht één tegenstander in de eigen rangen wil zien, is het Bryan Ruiz wel. De Costa Ricaan werd zelfs al vergeleken met Robbie Rensenbrink.

Op het eind van de competitie bleef hij te lang op elf goals steken, maar voor grote afspraken is de Midden-Amerikaan altijd daar. 'Spelen voor 50.000 mensen geeft me een enorme kick', glimlacht Ruiz. 'In Amerika is dat redelijk gewoon, maar hier is dat toch speciaal. Daarom is dit één van mijn belangrijkste matchen ooit. Ik weet dat heel veel mensen deze wedstrijd zullen volgen.'

Die andere was ongetwijfeld de CONCACAF-finale van 2004, zeg maar de Latijnse Champions League. Toen stonden met Alajuenense verus Saprissa twee Costa Ricaanse ploegen tegenover elkaar. Ruiz tegenover Azofeifa dus, en Ruiz won. Hij heeft trouwens al twee bekertrofeeën in de kast. ' Nunca hay dos sin tres , geen twee zonder drie, zeggen ze ook bij ons', knipoogt de Gentse smaakmaker. (mre)

Jorgacevic: 'Wij zijn technisch beter'
Bojan Jorgacevic

Bojan Jorgacevic (23) vocht lang tegen de schaduw van Fred Herpoel. Maar sinds de familiemens uit Belgrado eindelijk zijn vrouw Maja en zijn dochtertje Masa mocht laten overkomen naar België, ging het plots stukken beter. Jorgacevic ontpopte zich tot een betrouwbaar sluitstuk met fantastische reflexen. Anderlecht zal hem niet zomaar te grazen nemen, voorspelt hij.

'In de kranten zijn zij favoriet', aldus de sympathieke kolos uit Servië, die in eigen land al één keer de finale bereikte, maar verloor. 'Toch geloven wij in onszelf. Ik kan het moeilijk onder woorden brengen, de spirit die plots in deze groep naar boven komt. In de competitie hebben we alvast bewezen dat de motor net op tijd aanslaat. Natuurlijk heeft Anderlecht meer ervaring. Het is een fantastisch elftal dat in de terugronde heel sterk presteerde. Maar als je het speler per speler bekijkt, zijn wij technisch beter.' (mre)

Foley: 'Bekerfinale verliezen is het ergste wat er bestaat'
Dominic Foley

Elf goals in competitieverband: Anderlecht kan maar beter rekening houden met Dominic Foley. Eén jaar na de mislukking tegen Club Brugge heeft de minzame Ier dan toch zijn afspraak met de Heizel beet. Als Liverpool-fan in hart en nieren een wel heel bijzondere plaats van afspraak.

Als AA Gent de Cup wint, mag aanvoerder Foley (31) als eerste de trofee optillen. Hij wil er voorlopig niet aan denken. 'Het zou stom zijn van mij om het noodlot te tarten', schudt de minzame Ier het hoofd. Dit is zijn eerste echte bekerfinale. Ja, in het hurling (vrij vertaald een soort voetbal met sticks, red.) speelde hij als amateur enkele verdienstelijke tornooien. Maar dat telt niet echt.

Zondag gaat het echt om de knikkers. 'Anderlecht eindigde tweede in de competitie, wij pas zesde. Zij zijn dus favoriet', onderkent Foley. 'Goed voor ons. Misschien is hun ervaring een voordeel. Maar wij spelen altijd beter tegen sterkere ploegen. De match gaat door op neutraal terrein, er zullen evenveel supporters zijn van beide ploegen. Dat allemaal maakt dat details het duel zullen beslissen. Wie het best met de kansen omgaat, wint.'

AA Gent is al zeker van een Europees ticket, maar dat telt volgens Foley niet. 'Verliezen in een bekerfinale is zowat het ergste wat er bestaat. Ik wil zondag geen loser zijn. Je moet zoveel moeite doen om daar te raken.

Nooit zal ik de ontgoocheling van de uitschakeling vorig jaar in Brugge vergeten. Het omgekeerde is ook waar. Als we winnen, spreken ze daar tien jaar later nog van.'

Liverpool-Juventus

De finale wordt naar traditie in het Brusselse Koning Boudewijnstadion afgewerkt, en dat geeft Foley extra kriebels. De Liverpool-fan in hem heeft een afspraak met zijn verleden. 'Ik wil een betere herinnering overhouden aan dat stadion', zo refereert hij aan de incidenten in het Heizelstadion dat in 1985, naar aanleiding van de Europese finale tegen Juventus, aan 39 mensen het leven kostte.

'Ik heb drie broers en één zuster, allemaal zijn ze fan van the Reds' , aldus nog Foley. 'Mijn broer James heeft het zwaar te pakken. Hij gaat bijna alle matchen kijken. Zelf was ik bij de Champions League-finale vorig jaar in Athene tegen Milan. Daar waren er ook veel dronken fans, maar toch werd er alleen maar gefeest. Ik snap nog altijd niet hoe het 23 jaar geleden is kunnen gebeuren. Zelf was ik toen nog heel jong, maar toch zijn de televisiebeelden voor eeuwig op mijn netvlies gebrand. Ik begreep trouwens absoluut niet waarom ze die match gewoon lieten spelen. Het is me altijd blijven achtervolgen. Zondag kan ik voor het eerst als voetballer reageren. Ik was al eens in het stadion, maar dan voor een concert van Robbie Williams. Nu wordt het helemaal anders.'

En zeggen dat zijn vader fan was van Manchester United. 'Je ziet hoe raar het kan lopen. Tegenwoordig zijn vooral Gerrard en Xabi Alonso mijn favorieten. Maar laat me niet over idolen praten. Dit weekend staan gasten als Ruiz en Olufade naast mij, die kunnen ook een aardig stukje voetballen.'

Marc Reunes
#jesuisarnaud

buffalo impact

Bericht door buffalo impact » za 17 mei 2008 9:50

HERO FOR PRESIDENT !!!

Buffalo-kenner Heli Rombaut duikt in de archieven

'Bryan Ruiz in de rol van Eric Lambert'

Babbelen met Heli Rombaut (62) verveelt nooit. De gepensioneerde apotheker schreef niet alleen een boek over AA Gent, thuis bewaart hij ook nog een keer een schier onuitputtelijke verzameling anekdotes over de Association Athlétique La Gantoise.

Op dit ogenblik legt hij de laatste hand aan de volledige geschiedenis van blauw-wit.

'Liefst 715 spelers passeerden in die 108 jaar de revue', zo rekent Rombaut voor. 'Wisten jullie trouwens dat het aanvankelijk Racing Gent was dat dit stamnummer opeiste? De Buffalo's waren dan wel aanwezig op de stichtingsvergadering van de voetbalbond, maar vroegen uiteindelijk toch uitstel om in de competitie te starten. De Ratjes waren toen al een tijdje bezig.'

Het is één van die vele weetjes waarmee Rombaut ons om de oren slaat. Je zou dan op zijn minst denken dat zo'n man de twee bekerfinales ook live meemaakte, maar niets is minder waar.

'We zaten in 1964 met een drietal Gentenaars op internaat in Kontich', vertelt de gewezen apotheker. 'Aan de rector vroegen we of we naar Brussel mochten. Maar de man was afkomstig uit Wilrijk, en zijn antwoord was duidelijk. Had Beerschot in de finale gestaan, dan konden we gaan. Nu dus niet. We waren aangewezen op radio en televisie.'

Onthoofde finale '84

In 1984 ontbrak Heli Rombaut niet op het appel. 'Die eindstrijd was eigenlijk al op voorhand onthoofd door de affaire Waterschei, maar zo'n slechte ploeg had Standard nu ook weer niet. Een echt beklijvende match werd het niet. Gent had trouwens een rotslecht seizoen achter de rug, eind februari stonden ze zelfs laatste. En dan was er de onenigheid over de winstpremie, een verhaal dat als een soort rode draad lijkt te lopen door de Gentse bekerfinales.'

'In 1964 mocht Delmulle niet meedoen omdat er in zijn contract stond dat er vanaf tien wedstrijden een extra premie moest worden uitgekeerd. De wedstrijd tegen Diest zou zijn elfde worden en dus moest hij aan de kant blijven. In 1984 beefde trainer Robert Goethals tot de laatste dag opdat zijn spelers op het veld zouden komen. Uiteindelijk kwam toch alles in orde. De dag na de finale overhandigde de spelersgroep de beker aan de herstellende voorzitter Albert De Meester. Trouwens, ook in 1964 was toenmalig voorzitter Delongie door ziekte afwezig.'

'Geen regionale spelers meer'

Het grote verschil tussen vroeger en nu? De auteur van Bruiloftstraat 42 wijst op het gebrek aan jongens uit de eigen streek. 'In '64 waren het nog bijna allemaal streekspelers en in '84 was de hechte sfeer in het team zeker mee te danken aan mannen zoals Criel en Quipor. Nu ligt dat toch anders.'

'Uit de massa spelers die hij voor zijn boek de revue zag passeren, pikt Rombaut er twee favorieten uit. 'Zonder twijfel Sören Busk en Mbark Boussoufa. Allebei echte toppers, voetballers waarvoor de supporters naar het stadion komen.'

Voor de finale van zondag droomt hij van een herhaling van het scenario van 1964. 'Ik zie een spannende wedstrijd voor me. Laat Anderlecht maar op voorsprong komen. Ruiz kruipt daarna wel in de rol van Eric Lambert en scoort dus drie keer. Voor mij is er geen echte favoriet. Anderlecht heeft een slopende terugronde achter de rug. De Buffalo's rustten dan weer wat op hun lauweren. Alleen een vroege achterstand zou pijnlijk kunnen zijn.'

Rombaut schat de prestatie van Trond Sollied in 2000 (UEFA Cupticket na een derde plaats in de competitie) hoger in dan die van nu. 'Sollied had toen een bont allegaartje aan spelers. Nu is er veel meer kwaliteit, maar loopt het toch wat stroever.'

Marc Reunes en Luc Gyssels
Relax
I'll need some information first
Just the basic facts
Can you show me where it hurts?

ichmwa

Bericht door ichmwa » za 17 mei 2008 10:24

Uit De Morgen:

De niet zo rijke en ook niet zo fraaie recente geschiedenis van de Buffalo's

De grootste neutenclub* van België en omstreken

Geen Gentenaar durft te voorspellen welke kant het zondag opgaat met KAA Gent. Elk van de 20.000 meegereisde supporters dekt zich in tegen een afknapper ('We spelen toch al Europees'), precies omdat de naoorlogse geschiedenis van Gantoise een aaneenschakeling van ontgoochelingen is.

door Hans Vandeweghe

Voor de Gentse fans was het seizoen 2007-2008 er eentje om snel te vergeten. Nog maar eens. Zesde godbetert, de grote voetbalploeg uit de schoonste stad van het land eindigde in de buurt van het onooglijke Westerlo.
Hem interesseert het natuurlijk geen zak meer, maar Trond Sollied staat zondag op een kruispunt. De bekerfinale winnen levert de Noor na dit slechte seizoen alsnog een standbeeld op de Vrijdagmarkt op - maak plaats, Jacob van Artevelde. Verliezen betekent pek en veren en op de eerste boot naar Friesland. Geen Belgische club die méér hunkert naar een triomf dan deze uit Gent.
"Er waren twee gemiste titels, twee keer werd de beker gewonnen en negen keer speelden de Buffalo's Europees. Vier keer werd er bijna gedegradeerd, vier keer ging het ook effectief mis. Tussendoor eindigden ze ontelbare keren in de grauwe middenmoot. Onze Gantoise is een merkwaardige vereniging."

Bovenstaand citaat komt uit het boek Bruiloftstraat 42, Veertig jaar uit het leven van een voetbalsupporter. De auteur is Heli Rombaut, ex-hoofdredacteur van het onvolprezen supportersblad Buffalo, dat eind vorige eeuw door het nieuwe bestuur werd geëuthanaseerd.
"Voor de geschiedenis van de Gantoise, één adres: Heli Rombaut", aldus collega Roland Lebuf, voetbalman van het eerste uur bij deze krant. We zitten gedrieën op Rombauts terras met uitzicht op tribune 3. De bekerfinale wenkt. Het stadion blinkt in de zon, maar de kritische en naar historische correctheid strevende Rombaut noemt het Ottenstadion in zijn standaardwerk (uitverkocht, maar er is een vervolg op komst) het ongezelligste veld van België. Gent hunkert niet alleen naar een prijs, een echte prijs - landskampioen of de Champions League mag ook - maar nog meer naar het nieuwe stadion. "Na de zomer beginnen ze", hadden we alledrie van horen zeggen. Drie keer bijtend gegrinnik.
Het was Jean Van Milders, de vorige Gentvoorzitter, die zei dat Gent geen voetbalcultuur had, te veel met de successen van het verleden leefde (wat elkaar tegenspreekt) en te kritisch was. Alleen dat laatste zal elke Gentenaar volmondig bijtreden, zelfs met enige trots. Natuurlijk zijn Gentenaars kritisch, maar ook sarcastisch, ironisch, cynisch, hard en dat allemaal niet ten onrechte, vinden ze zelf.
Rombaut: "Ook het Gents opera- en theaterpubiek heeft dat." Voor voetbalfans is die houding een uitkomst, want het ultieme wapen tegen de verwachte deceptie. "Het is de grootste neutenclub van België. Het is nooit goed en ze vinden ook altijd een pispaal om zich op uit te werken."
Leuke anekdote over hoe het in het voetbal kan verkeren: in een ver verleden was zo'n pispaal Johan Vermeersch, die met Bo Braem (wél een lieveling) van Kortrijk was overgekomen. Vermeersch deed zijn best maar de Gentenaars konden hem niet smaken. Lebuf: "Hij liep erg snel en erg veel, maar dat was alles. Van de eerste tot de laatste minuut werd hij uitgefloten."

De gangbare uitleg voor de verloren gegane status van 'eerste club in Vlaanderen', ten koste van Club Brugge, verklaart niet alles. Meestal wordt aangenomen dat het kritische Gentse publiek zich bij de degradatie naar derde klasse op 30 mei 1974 van La Gantoise afwendde en toen voor Club koos. Dat is te simpel en het geldt alvast niet voor de Gentenaars zelf. Misschien wel voor West-Vlaamse inwijkelingen in en rond Gent die via het supporterschap van Club de deels verloren identiteit wil heroveren.
Het probleem bleek structureel. Gent had een onsympathiek imago (zie verder), maar er was meer dan één ongelukkig seizoen. Tien seizoenen lang, het degradatieseizoen meegerekend, bleef Gent weg uit de hoogste reeks. De donkere jaren zeventig begonnen met het seizoen 69-70, met een oude ploeg vol sterren die nog één keer het beste van zichzelf gaven.
In dat jaar werd de doelman, ene Dravko Brkljacic, opgepakt wegens vermeende handtastelijkheden met een minderjarige. Achteraf bleek het opgezet spel van een afgewezen moeder-fan. Het Gentse publiek, sarcastisch, zong nog jaren van: "Wij emme ne kieper die kan poepeuh."
Gent werd dat jaar derde. Een seizoen later - zelfde keeper - zakten ze naar tweede klasse, in 70-71. In het jaar dat de Profliga werd gesticht, moest Gent simpelweg bij de eerste veertien in tweede klasse eindigen om alsnog als profploeg in eerste te worden opgevist. Geen onoverkomelijke voorwaarde, maar de Buffalo's werden in dat seizoen 73-74 laatste na een eindronde met Sint-Niklaas, La Louvière en Namen, en zakten zo zelfs naar derde.
En toch keerde het publiek zich niet af van de Gantoise, want toen ze na heel dubieuze eindrondes in mei 1979 tegen de poort van eerste klasse klopten, kwam er 16.000 man af op de topper tegen... Rotselaar. Gent verloor in die jaren misschien wel wat fans, maar vooral geloofwaardigheid als topclub.
Heli Rombaut windt er geen doekjes om. Na gesprekken met veel acteurs kan hij zo de wedstrijden aanduiden waarin duidelijk van omkoping sprake was. Eén speler bekende hem "van wel vijftig geregelde wedstrijden af te weten". Soms hielpen scheidsrechters Gent overduidelijk, maar kon de ploeg er niet eens voordeel uit halen.
Memorabel was de wedstrijd Gent-Hasselt voor promotie naar eerste klasse, waarin de bezoekende ploeg, met dank aan de Gentgezinde ref Peeters, met negen verder moest en een jonge doelman moest laten opdraven. De genaamde Yves de Bellefroid speelde er de wedstrijd van zijn leven en het bleef 0-0. Weg promotie.
Een jaar later, in 79-80 (negen seizoenen na de degradatie naar tweede), werd een beschamende vertoning opgevoerd. Gent stevende op de titel af, maar gunde de voorlaatste, Union, in een uiterst vreemde wedstrijd de overwinning. Om de titel op eigen veld te kunnen vieren, legde Aad Koudijzer uit. Een week later tegen La Louvière hadden beide ploegen genoeg aan een gelijkspel: Gent om kampioen te worden, La Louvière om niet degraderen.
16.000 toeschouwers, waaronder 1.000 Walen met spandoeken met daarop 'Merci, La Gantoise' zagen hoe de spelers angstvallig elkaars backlijn meden om rond kwart voor vijf bij 0-0 in elkaars armen te vallen.

De vijand van KAA Gent was niet Club Brugge, maar vijftig jaar lang de eigen bestuurskamer, aldus Gantoisekenners Rombaut en Lebuf. "Geen visie, geen consistent beleid, gekke of zwakke voorzitters die weinig van voetbal kenden."
Rombaut heeft voor zijn nieuwe boek de 700 spelers getraceerd die voor Gent hebben gespeeld. "We hebben enkele toppers gehad zoals Sören Busk, zestig keer Deens international. Ahmed Mido, die naar Ajax ging. Jef Jurion. Istvan Sztani, uit de Bundesliga, Eric Viscaal uiteraard. En nu Bryan Ruiz. Maar zeventig procent van de namen was brol."
In de cruciale jaren zestig, zeventig en tachtig, toen Club Brugge zich ontwikkelde en heel verstandig rekruteerde, kocht de Gentse bestuurskamer heel slecht in. Er was te weinig voetbalkennis en meer dan eens kwam er een versleten buitenlander snel, snel nog wat franken rapen: legendarische voorbeelden waren John 'I have two bad knees' Tudor, of Theo Laseroms die men verdacht van illegale middelen omdat hij altijd als een krant trainde, maar als een stier speelde. Jammer genoeg was zijn specialiteit het scoren van own goals.
In 81-82 had Gent wat van de historische achterstand op Club kunnen inlopen. Het had zelf kampioen kunnen worden maar verspeelde de titel op Mechelen. Overigens, als de fraude van Standard-Waterschei onmiddellijk ontdekt en bestraft was, was Gent kampioen geworden.
In dat seizoen had de club aan de Bruiloftstraat het lot van een toen onkennelijk zwak Club in handen. Dankzij winst van Gent bij Beringen op de laatste speeldag kon Club in eerste klasse blijven. In de eerste helft van de jaren tachtig zou Gent vier keer Europees spelen.
In 1984 werd zelfs de beker gewonnen. Daar wordt zelden bij verteld dat Standard toen vooral voor de bijl ging omdat de ploeg onthoofd was door het bekend raken van de omkoping van Waterschei. 2-0 werd het en de Gentse fans zongen 'We Got the Whole World in Our Hands', het lied van Nottingham, een wel erg toepasselijke club.
Vier jaar later degradeerde de Gantoise voor de vierde keer in het bestaan. Even werd gedacht aan 'boeken dicht en onderaan opnieuw beginnen'. De schuldenberg was gigantisch, maar een jaar later - na een opnieuw verdachte eindronde met tegenstanders die als de dood waren om te promoveren, maar wel de recettes van de Gentse bezoekers wilden, aldus Heli Rombaut - steeg de club uit Gentbrugge naar eerste klasse.
René Vandereycken stond toen aan het roer. Hij werd uiteindelijk weggehoond omdat hij te defensief speelde, maar in zijn eerste jaar kon hij niks anders dan offensief voetbal brengen. Met de aanvalslijn Balenga, Vandenbergh en Viscaal swingde Gent in het seizoen 90-91 als nooit tevoren. De hoogste klassering was tot dan een tweede plaats in de jaargang 55-56. Deze keer leek de titel haalbaar, maar oudere Gentenaars wachtten af.
Zij herinnerden zich al te goed het seizoen 53-54, waarin La Gantoise derde werd, maar kampioen had moeten worden. Tot vandaag wordt over dat seizoen geheimzinnig gedaan. Rombaut: "Men wees naar Freddy Chaves die zou zijn omgekocht, maar ik heb veel getuigen gesproken: Chaves had er niks mee te maken. Dat er iéts is gebeurd om Ander- lecht aan de titel te helpen, staat wel vast."
In dat superjaar 90-91 onder Vandereycken herhaalde zich een verdacht scenario. Gent-Anderlecht (gespeeld voor 20.000 toeschouwers) eindigde op 0-0, Club-Gent werd 0-1. Leekens, toen bij Club: "Gent wordt kampioen."
Gent stond op het punt een formidabele doorstart te maken als topclub in Vlaanderen, want de kampioen mocht een jaar later deelnemen aan de eerste Champions League. Dat feest ging niet door. Ineens begon Kazimierski, de tot dan betrouwbaarste keeper in het Ottenstadion sinds Mance Seghers, te blunderen dat het een lust was. Rombaut: "Op Germinal dook hij drie keer ostentatief naar de verkeerde hoek. Iedereen bij Gent keek elkaar aan: wat is hier aan de hand?" Anderlecht werd kampioen.
Er was echt stront aan de knikker: "Hij heeft nooit meer gespeeld, hij is weggestuurd, niet eens verkocht. Ze wilden hem nooit meer zien." Jacek Kazimierski is nu keeperstrainer bij Polen.
KAA Gent begon aan een lijdensweg: een verplichte schuldsanering. Voor 800, 900 miljoen frank stonden ze in het krijt. De laatste vijftien jaar is die schuld afgebouwd. Waar het in de jaren 70 en 80 met de geloofwaardigheid van Gent bergaf ging, was dat in de jaren 90 niet anders.
ARAG La Gantoise was nooit de club van het volk, onder meer door de link met de Franstalige tennis- en hockeyclub op dezelfde locatie. Dat - en het liberale antiklerikale imago - was een probleem voor de Gentse periferie, die katholiek was. Dat manco was te overwinnen, door sterke prestaties bijvoorbeeld, maar de Gantoise bleef maar ploeteren in de grauwe middelmaat. Bovendien had niemand binnen de club oog voor klantenbinding. Men deed er haast alles aan om publiek, pers, voetbalbond en spelers op de zenuwen te werken. KAA Gent - zo heet de vereniging sinds 1971 - was zoals La Gantoise: geen sympathieke, zelfs een lichtjes arrogante club.
Praatjes waren nochtans nergens voor nodig want Gent onderging de economische wet van de sterkste. Het leek wel alsof er aan het eind van elk seizoen met plezier werd verkocht. De rekrutering verliep eindelijk voorbeeldig, maar een Gentse voetballer die niet over zijn eigen voeten viel, werd meteen verkast om de schier bodemloze put te vullen.
Pas sinds deze eeuw werkt Gent aan het imago en is de ploeg ook (toeval of niet) structureel in de kop van de klassering terug te vinden. Maar aanspraak op een prijs heeft het nooit meer kunnen maken. Tot dit seizoen. Een derde bekertriomf zou welkom zijn. Maar oudere Gentenaars maken zich geen illusie: "Winnen tegen Anderlecht? Als onze keeper niet de verkeerde kant opduikt."
* neuten = (Gents dialect) onophoudelijk zeuren

ichmwa

Bericht door ichmwa » za 17 mei 2008 10:29

Uit De Morgen:

De wezel uit San José

Twee jaar geleden behielp hij zich met gebarentaal. Vandaag spreken de voeten. En hoe. Bryan Ruiz van AA Gent is het soort voetballer waar een bal verliefd op wordt. Zien of hij al dat moois ook kan brengen in de bekerfinale op de Heizel.
Door Kristof Windels

Na de bekerfinale mag je terug naar Costa Rica. Een geweldig vooruitzicht, toch?
"Ja, absoluut. Weet je trouwens wanneer ik vertrek? Om zes uur maandagmorgen stijg ik op. Feesten, en rechtstreeks vertrekken. Ik kijk ernaar uit om mijn familie en vrienden terug te zien. Het beloven drukke dagen te worden. Iedereen wil iets met me doen. En ik kan weer genieten van de zon. De laatste weken was het hier wat beter, maar voordien heb ik het toch vooral koud gehad. Costa Rica is uiteindelijk een fantastisch land om je vakantie door te brengen. Vulkanen, prachtige stranden... Veel bekende Amerikanen hebben er een dure villa staan, zoals Brad Pitt en zelfs Michael Jordan."

Je groeide op in de buurt van San José. Dat is niet bepaald de rijkste stad ter wereld.
"Nee, zeker niet. We woonden in een klein huis. Heel oud, met twee kamers. Veel hadden we niet, maar genoeg. Mijn moeder werkte in een fabriek waar kleren worden gemaakt, mijn vader vertrok naar de VS toen ik een jaar oud was. Ik heb een paar foto's van hem, maar ik heb hem nooit meer gezien. Ik weet dat hij goed kon basketballen, maar dat is het ongeveer."
"Ik heb zelf ook gebasketbald, trouwens, zat ook in het ploegje op de middelbare school. Uiteindelijk heb ik voor voetbal gekozen. Ik zag Zidane op tv bezig en was helemaal verkocht. Ik leerde het op straat. We hadden geen bal, daarom speelden we met een blikje cola dat we uit de vuilnisbak haalden."

Een blikje cola?! De keeper van toen, leeft die nog?
(Lacht) "Jaja, toch wel. We speelden toen eigenlijk met alles wat we konden vinden. Blikjes was het beste, maar het ging ook met plastic flessen. Mijn opa vond dat ik talent had, maar geld voor een echte opleiding hadden we niet. Hij heeft me zelf getraind."
"Toen ik zeventien was kreeg ik mijn kans bij Alajuelense, een topploeg. Daar heb ik drie seizoen gespeeld voor ik naar Europa kwam. Eén keer ben ik er kampioen geworden, in 2005. Het jaar voordien wonnen we de CONCACAF Champions' Cup, en in 2006 de UNCAF Club Cup. De eerste is voor clubs uit Noord- en Centraal-Amerika, de tweede enkel voor Centraal Amerika. Ik heb thuis dus al een paar bekers staan. Hele grote, zelfs."

Had je toen geen bijnaam?
"Ja. Journalisten hebben me die in Costa Rica gegeven. La Comadreja, de wezel. Omdat ik zo snel ben."

Zeg eens, hoe ben jij eigenlijk in contact gekomen met een Belgische club?
"Michel Louwagie van AA Gent is samen met scout Gilbert De Groote en makelaar Walter Mortelmans naar een 'Classic' komen kijken. Dat is de match tussen de twee grootste clubs van Costa Rica: Alajuelense, mijn club, en Saprissa, de club van mijn huidige ploegmaat Randall Azofeifa. Ze waren eigenlijk geïnteresseerd in twee andere spelers, maar blijkbaar zijn wij opgevallen. Ook al bleef het toen 0-0. Er was een dame bij hen, Els, die al een tijdje in Costa Rica verbleef en vloeiend Spaans sprak. Zij heeft mij de dag nadien gebeld en zei dat Gent me wilde. Ik dacht dat het een grap was, ik was niet geïnteresseerd."

Wilde je dan niet naar Europa?
"Toch wel. Maar ik had al twee tests gedaan: voor PSV en voor Feyenoord. Twee keer zegden ze me achteraf dat het heel goed was, maar uiteindelijk mocht ik toch naar huis. Dat wilde ik niet nog eens meemaken. Een test zag ik niet meer zitten. Er waren video's genoeg van mij, ze moesten daar maar naar kijken."

Waarom wilden ze je in Nederland niet?
"Dat weet ik niet. Van PSV mocht ik niet met de eerste ploeg meetrainen, ik moest naar tweedeklasser Heracles, een maand. Ik was toen 18. Een jaar later was ik bij Feyenoord, twaalf dagen. Ruud Gullit was daar coach. Hij zag het wel zitten met mij. Ze stuurden me naar Westerlo, ik mocht meedoen met de B-ploeg in een oefenmatch. Een heel slechte ploeg. We verloren met 4-0."

En niemand van Westerlo heeft je toen opgemerkt?
"Niet dat ik weet. Ik ben nog even teruggegaan naar Rotterdam. Daar hebben ze zich verontschuldigd dat ik bij die slechte ploeg had moeten spelen. Maar uiteindelijk mocht ik naar huis. Gullit was ontslagen. Ik was diep teleurgesteld. Toen Gent kwam, dacht ik vooral daaraan terug. Maar ze bleven maar aandringen. Els belde me elke dag om eens langs te komen. Uiteindelijk gaf ik toe."
"Ze kwam bij me thuis en toonde me de website van de club. Toen ze vertelde dat AA Gent altijd bij de eerste vijf zat en zicht had op Europees voetbal, stemde ik ermee in om eens naar België te gaan. Mijn tante ging mee, zij was toen mijn manager. Op dat moment had Azofeifa al een contract ondertekend bij AA Gent, maar dat wist ik helemaal niet."

Was je meteen akkoord met je contractvoorstel?
"Nee, nee, nee. Louwagie is een goeie kerel, maar een echte zakenman. Ik kreeg maar een klein beetje meer dan wat ik in Costa Rica verdiende. Daarvoor kwam ik niet naar België. Het scheelde niet veel, of ik was teruggekeerd. Maar het was moeilijk. Ik wilde echt wel in België blijven. Uiteindelijk heb ik niet gekregen wat ik in mijn hoofd had, maar ik vond het nog best oké. En dan heb ik getekend, en ben hier gewoon gebleven.
"Die eerste weken waren niet makkelijk. Ik had veel last van de jetlag en liep op de training constant te geeuwen. Maar het ergste was uiteindelijk de taal. Ik sprak geen woord Engels, niemand verstond me. Ik kocht alles in de supermarkt, want in een gewone winkel moest ik met gebarentaal werken. Gelukkig sprak Azofeifa goed Engels. Hij heeft me veel geholpen. Zonder hem was ik nooit op tijd op de training geraakt, ik begreep zelfs niet om hoe laat ik er moest zijn."
"We kregen ook een auto van de club, maar na een maand bleek dat ons rijbewijs uit Costa Rica hier niet geldig was. We moesten onze sleutels afgeven en een nieuw examen afleggen. Het praktische deel was geen probleem, maar het theoretische was een drama. Vier keer heb ik het opnieuw moeten doen. In Costa Rica bestaan er geen fietspaden en afgescheiden trambeddingen. Ik kende die regels helemaal niet. In afwachting moest onze begeleider - Gustaaf, een man van boven de zestig - met ons rondrijden. Overal ging hij mee, maar hij sprak geen woord Spaans."

Ondertussen speelde je ook niet onder coach Leekens. Zeg nu eens wat je daar écht van vond?
"Ik begreep Leekens de eerste zes maanden: ik moest me aanpassen, het was allemaal nieuw. Maar daarna niet meer. Ik deed goeie dingen. Op bepaalde momenten was er plaats voor mij in de ploeg door blessures van anderen. Iedereen vond dat ik moest spelen, maar Leekens koos iemand anders. Na een half seizoen had ik een gesprek met hem. Hij vertelde me dat ik aan het groeien was, en dat ik meer kansen zou krijgen. Maar dat was gewoon niet waar. Leekens praat te veel. Hij maakt altijd maar grapjes met de spelers. En hij doet ook dingen die gewoonweg niet goed zijn voor een ploeg."

Wat bedoel je daarmee?
"Als een speler geblesseerd is, kan die niet spelen. Desondanks stelde Leekens zo'n speler toch vaak op, 'omdat hij hem nodig had'. Hij liet Olufade en Smoje spelen, vorig seizoen tegen Club Brugge in de beker. De laatste had achteraf een serieuze blessure. Ik zeg niet dat hij een slechte trainer is, maar het kan wel beter. Hij heeft niet in al zijn spelers vertrouwen. In mij geloofde hij alleszins niet. Hoe kun je dan goed spelen? Ik ben wel altijd hard blijven werken op de training, en daar ben ik nu blij om."

Je bent na een halfjaar hier getrouwd, bent ondertussen vader, hebt heel wat vrienden gemaakt en nu speel je ook. Dus?
"Ik ben gelukkig. Ik heb hier een paar heel aangename mensen leren kennen. We houden vaak pokeravonden op het appartement van Guillaume Gillet. Grégoire komt dan ook, en Moia. De ene spreekt geen Engels, de andere geen Spaans, en ik geen Frans, maar het lukt wel. Dat zijn echt toffe avonden.
"Mijn beste vriend in het voetbal is Bert, een ex-kiné van de club. Die doet werkelijk alles voor mij. We spelen ook vaak op de Nintendo Wii, maar hij is niet goed genoeg voor mij. We spelen soms 'Olympische Spelen'. Zo leerde ik een van mijn eerste woorden in het Nederlands: speerwerper (lacht zich te pletter)."
"Op kerstdag werd ik uitgenodigd door mijn manager, Walter Mortelmans. Die gaf een barbecue in zijn living (steengrill, KW). Gezellig. Ik vind de mensen in België ook wel oké. Alleen, als een Costa Ricaan op straat per toeval tegen iemand aanloopt, zegt hij 'sorry'. Jullie lopen gewoon door."

En het voetbal? Is dit wel nog jouw niveau?
"Het is wel goed, maar het is mijn spel niet. Ik ben een technische voetballer, hier wordt vaak met lange ballen gespeeld en is er veel fysiek contact. Nu, ik ben hier best wel gelukkig. Als ik hier nog twee jaar moet voetballen, is dat goed voor mij. Maar iedereen weet ondertussen wat mijn droom is: ik wil naar Spanje."

Moet je geen tussenstap zetten. Via Nederland, bijvoorbeeld?
"Dat is waarschijnlijk wel beter. Ik wil ook niet te snel gaan. Van België meteen naar de Primera División vertrekken, dat is misschien een te groot risico. Het is niet mijn bedoeling om in Spanje aan te komen, en daar na twee jaar alweer weg te moeten omdat ik niet aan spelen toekom. Als ik naar Spanje ga, is het om daar te blijven. En om iets goeds te doen. Om bij Barcelona te spelen, bijvoorbeeld. Is er straks een club uit Nederland die me wil, dan denk ik dat ik vertrek. De competitie is er beter."

Je coach is naar Heerenveen, en ze zien je daar ook wel zitten.
"Het is een van de beste teams in Nederland. Het is er misschien wat koud, maar ja. We zien wel. Ik heb nog niets van ze gehoord."

Wat vind je eigenlijk van Trond Sollied?
"Een goeie coach. Ik hou echt wel van die 4-3-3 die hij speelt. Hij is heel offensief, en dat heb ik graag. Hij wil altijd winnen, niet zoals sommige andere trainers, die soms tevreden zijn met een punt. Hij praat niet veel met zijn spelers, maar dat is zijn persoonlijkheid, denk ik. Er wordt al eens gezegd dat er geen discipline is bij ons, en dat Sollied zich daar eigenlijk niets van aantrekt. Dat is toch wat overdreven. Dit jaar zijn er jongens op de bank beland om disciplinaire redenen. Hoe verklaar je dat dan? Sollied is altijd rustig, maar je weet wel altijd wat hij wil. Een speciale kerel."

Is Anderlecht in de toekomst nog een optie?
"Als ik vertrek, wil ik graag in een andere competitie spelen. Maar Anderlecht is de beste ploeg in dit land. Als ik daar moet gaan spelen, dan doe ik het. Geen probleem, ik sluit het niet helemaal uit. Maar het is niet de beste keuze op dit moment, denk ik. Gent is ook een goed team, en ik kan hier ook nog veel leren. Ik ben hier in twee seizoenen tijd een veel betere voetballer geworden. Nog eens: we zullen wel zien."

Je bent naar verluidt 7,5 miljoen euro waard. Wat doet dat met een mens?
"Sommige spelers vinden zich door al dat gedoe beter dan andere mensen. Zo wil ik niet zijn."

buffalogirl8

Bericht door buffalogirl8 » za 17 mei 2008 10:46

----
Laatst gewijzigd door buffalogirl8 op za 17 mei 2008 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Buffalo Forever!

buffalogirl8

Bericht door buffalogirl8 » za 17 mei 2008 10:46

verkeerde post
Laatst gewijzigd door buffalogirl8 op za 17 mei 2008 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Buffalo Forever!

Alexandre
Contacteer:

Bericht door Alexandre » za 17 mei 2008 10:53

@ buffalogirl8: kijk eens 4-5 posts hoger ;)
#jesuisarnaud

buffalogirl8

Bericht door buffalogirl8 » za 17 mei 2008 10:55

Thx, had er over gelezen :D
Buffalo Forever!

Alexandre
Contacteer:

Bericht door Alexandre » za 17 mei 2008 10:58

No prob, er is deze morgen dan ook al veel verschenen en gepost :D
#jesuisarnaud

El Belga

Bericht door El Belga » za 17 mei 2008 12:13

Pfffff als ge die artikels nekeer bekijkt... Anderlecht is het grote media-offensief begonnen om Ruiz zijne kop stekezot te krijgen begonnen, en
tis aant lukken ook.

Tot een paar weken terug wast 'Bij Standard, Anderlecht of Brugge kan ik niets leren wat ik bij Gent niet kan, want Gent is ook een topclub'

Nu ist al: 'Ik sluit niets uit, misschien als tussenstap, Anderlecht de beste club van België en blablabla...'

Zoals iemand hier al zei: "Schrijf maar op, Ruiz naar Anderlecht" :(
Laatst gewijzigd door El Belga op za 17 mei 2008 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
\o/ \o/\o/ ~~~> *5* Leandro González Pirez *5* <~~~ \o/ \o/ \o/

buffalogirl8

Bericht door buffalogirl8 » za 17 mei 2008 12:14

Alexandre schreef:No prob, er is deze morgen dan ook al veel verschenen en gepost :D
Idd, heel veel artikels :D
Buffalo Forever!

BIEB
Contacteer:

Bericht door BIEB » za 17 mei 2008 12:19

nu kunnen de praatjes uit de wereld dat Louwagie ruiz niet ging halen, want Ruiz zegt nu zelf van wel :clap:
www.buffalo-indians.com :: :: KAA Gent. Live it.

floor

Bericht door floor » za 17 mei 2008 12:29

De echte held in het verhaal Ruiz is een heldin... die Els die in Costa Rica woont en blijven aandringen is bij Bryan.

BIEB
Contacteer:

Bericht door BIEB » za 17 mei 2008 12:31

oej een goe woord voor Lou is te veel gevraagd :D

SiebeK

Bericht door SiebeK » za 17 mei 2008 12:34

tis om kwaad van te worden.
Dat dat uiteindelijk allemaal maar kan vind ik straf.
Opnieuw dat media-offensief.
Als supporter zou het des te triestiger zijn om er gewoon op staan toe te kijken.
Oli schreef:Damn you ninjaSiebe

BIEB
Contacteer:

Bericht door BIEB » za 17 mei 2008 12:36

tis afwachte tot den eerste zegt; tis voor de competitie beter dat ruiz bij rsca zit dan int buitenland ;)

duvelke

Bericht door duvelke » za 17 mei 2008 12:37

SiebeK schreef:tis om kwaad van te worden.
Dat dat uiteindelijk allemaal maar kan vind ik straf.
Opnieuw dat media-offensief.
Als supporter zou het des te triestiger zijn om er gewoon op staan toe te kijken.
och dat media-offensief nu ook niet overschatten....of hij naar anderlecht zal gaan heeft enkel te maken met 3 partijen...
wil Ruiz persé gaan
laat Gent zijn sterspeler nog maar eens gaan naar een Belgische ploeg
kunnen de kiekefritters zijn prijs bepalen

de pers heeft hierin allemaal niets te zeggen

Hero

Bericht door Hero » za 17 mei 2008 12:41

In 'De Morgen' van vandaag citeert journalist Hans Vandenweghe uit mijn boek 'Bruiloftstraat 42': "Dat ik het Ottenstadion het ongezelligste veld van België vind." In 1997 natuurlijk - toen ik mijn boek schreef - met die bouwvallige V-vakken en al die afgrijselijke reclamepanelen, kant Tennisstraat. Zo zie je maar hoe iets uit zijn context kan gelicht worden.
Onlangs opgetekend: 'Léon Mokuna weet niet precies hoe oud hij is !!!'

Gesloten